Wysyłka towaru za granicę. Ważny element Twojego biznesu

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne to dla wielu przedsiębiorców szansa na rozwój, poszerzenie oferty, czy po prostu perspektywa osiągania wyższych zysków. Internet stwarza tutaj niemal nieograniczone możliwości, a sprzedaż wysyłkowa sprawia, że z naszymi produktami jesteśmy w stanie docierać w niemal w każdy zakątek świata. Obowiązujące w tym zakresie procedury wcale nie są tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać. Do tego na segment sprzedaży wysyłkowej i usług kurierskich oferuje przedsiębiorcom wchodzącym na rynki zagraniczne wiele dogodnych usprawnień. O czym jednak warto pamiętać, planując sprzedaż wysyłkową poza granicę naszego kraju?

1_29.01

Najłatwiej sprzedawać przez internet

Dlatego sięgając na rynki zagraniczne warto korzystać przede wszystkim w dobrodziejstw internetu. Tutaj sprzedaż nie opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców są zdecydowanie większe, a łatwość dokonywania zakupów (wystarczy przecież kilka kliknięć i gotowe!) przekonuje coraz szersze grono konsumentów do takiej właśnie formy nabywania zarówno produktów, jak i usług.

Sprzedając przez internet, np. korzystając z serwisów Ebay, Amazon, Dawanda czy Aukro, możemy szybko i swobodnie dotrzeć do klientów na całym świecie, jednak to przede wszystkim nabywcy z Unii Europejskiej wydają się być tutaj najprostszym rozwiązaniem. Omija nas bowiem cło, a regulacje dotyczące m.in. podatku VAT sprzyjają biznesowi.

Wysyłka towaru za granicę – najlepiej z solidną firmą kurierską

Koniecznie taką, która specjalizuje się bądź ma spore doświadczenie w międzynarodowym transporcie towarów. Pamiętajmy, że nawet najlepszy towar nie znajdzie nabywców, jeśli nie zostaną zagwarantowane wygodne i bezpieczne warunki jego nabycia, włączywszy w to szybka i sprawną dostawę wprost pod drzwi klienta. Współpracując z kurierem obsługującym zagraniczne trasy przewozowe:

  • nie musimy tak szczegółowo zapoznawać się z procedurami wysyłki poza granicę kraju,
  • możemy cały proces dostawy, tj. od odbioru przesyłki z siedziby naszej firmy do dostarczenia jej adresatowi, powierzyć jednemu podmiotowi. Wszelkie formalności, np. celne, jeśli takie właśnie są wymagane, załatwi za nas kurier, dzięki czemu my realnie zaoszczędzimy zarówno czas, jak i pieniądze.

Formalności leżące po stronie nadawcy zagranicznej przesyłki, czyli naszej firmy dokonującej sprzedaży towarów to poprawne wypełnienie listu przewozowego, który powinien zawierać m.in. szczegółowe dane nadawcy i odbiorcy oraz informację o dokładnej zawartości nadawanej paczki. Istotna w tym przypadku jest możliwość ubezpieczenia przesyłki, dzięki czemu w przypadku jej zniszczenia otrzymamy zwrot pieniędzy.

Na co zwrócić uwagę wysyłając towar z firmą kurierską?

Biznes musi być przede wszystkim opłacalny. Wysyłka towarów za granicę będzie takim właśnie przedsięwzięciem, jeśli m.in. zwrócimy uwagę na kilka kluczowych we współpracy z firmą kurierską elementów, tj.:

  • czas realizacji dostawy – warto porównać tę kwestię pomiędzy wiodącymi na rynku usług kurierskich przewoźnikami. Pamiętajmy, że zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę może zniechęcić niektórych potencjalnych nabywców naszych towarów;
  • ceny usług – niegdyś koszt wysyłki poza granicę naszego kraju był na tyle wysoki, że sprzedaż wysyłkowa po prostu się nie opłacała. Dzisiaj jest zdecydowanie inaczej. Pamiętajmy jednak, aby w parze z atrakcyjnymi cenami szła wysoka jakość świadczonych przez przewoźnika usług (proces obsługi dostawy, jej czas, warunki ubezpieczenia itp.);
  • możliwość ubezpieczenia towaru;
  • gotowość przewoźnika do załatwienia wszelkich formalności;
  • proponowane udogodnienia, np. odbiór paczki ze wskazanego przez nas adresu,
  • korzystne warunki związane z podpisaniem umowy długoterminowej.

Sprzedaż wysyłkowa za granicę a VAT

Zanim rozpoczniemy sprzedaż naszych towarów na rynki zagraniczne, zwróćmy uwagę także na kwestie dotyczące regulacji podatkowych. Otóż sprzedaż do krajów UE jest możliwa tylko dla przedsiębiorców zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. Właściciele e-sklepów korzystający ze zwolnień w tym zakresie (niskie obroty roczne) muszą zatem z owych zwolnień zrezygnować i dokonać rejestracji. Wysyłając towar za granicę zawsze mamy bowiem obowiązek wystawić fakturę VAT. Jeśli korzystamy z kasy fiskalnej, dodatkowo rejestrujemy taką sprzedaż przy jej zastosowaniu.