Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić? Podpowiadamy!

Zarówno w sortowni, jak i podczas przewozu paczki są narażone na uszkodzenia. Zamawiasz wiele produktów przez internet i obawiasz się, że któregoś dnia może spotkać Cię niemiła niespodzianka? Nadajesz paczki do Niemiec lub Francji i chcesz wiedzieć, jak uniknąć takich problemów? Zapoznaj się z naszym poradnikiem – tłumaczymy, co robić, gdy kurier doręczy Ci uszkodzoną przesyłkę.

Gdy zauważysz uszkodzenie przy odbiorze przesyłki

Wgnieciony, brudny lub rozerwany karton jest wyraźnym symptomem – przesyłka może być uszkodzona. Jeżeli zauważysz uszkodzenia w momencie odbierania paczki, jesteś w o tyle dobrej sytuacji, że możesz przy kurierze sprawdzić, czy uszkodzeniu uległ również towar (protokolarne sprawdzenie zawartości paczki). Jest to bardzo ważne, bo zagraniczne przesyłki kurierskie często zawierają wartościowe przedmioty. Co w sytuacji, gdy zawartość paczki jest uszkodzona?

Uszkodzona przesyłka daje podstawę do złożenia reklamacji i dochodzenia rekompensaty. By jednak roszczenie zostało uznane, potrzebny będzie dowód w postaci protokołu. Ten dokument powinieneś sporządzić w obecności kuriera. Bardzo ważne jest, by kurier podpisał protokół – dla osoby rozpatrującej reklamację będzie to informacja, że doręczyciel potwierdza szkody.

Uszkodzona przesyłka – co robić, gdy uszkodzenia zauważyłeś po odbiorze?

Karton, w jaki sprzedawca zapakował zamówiony przez Ciebie towar, jest cały. W związku z tym nie masz żadnych podejrzeń i odbierasz przesyłkę. Dopiero po wyjęciu produktu z opakowania okazuje się, że jest on zniszczony. Co dalej? Ten scenariusz jest mniej korzystny z punktu widzenia adresata przesyłki – będziesz miał problem z odzyskaniem pieniędzy. Dlaczego?

Gdy przesyłka kurierska nie jest uszkodzona z zewnątrz, a produkt znajdujący się w kartonie jest np. połamany, to Ty będziesz musiał udowodnić, że do szkody doszło w czasie transportu. To bardzo trudne, choć na Twoją korzyść może świadczyć np. materiał fotograficzny czy filmowy. Jeżeli przytrafi Ci się paczka ze zniszczoną zawartością, pamiętaj, by jak najszybciej poinformować o tym firmę kurierską – według ustawy uszkodzona przesyłka kurierska powinna zostać zgłoszona w ciągu 7 dni. Przedstawiciel firmy powinien skontaktować się z Tobą, by ustalić stan przesyłki (art. 73 ust. 3 Prawa przewozowego).

Procedura reklamacyjna a uszkodzona paczka – o czym pamiętać?

Na polskim rynku działa wiele firm kurierskich, a każda z nich tworzy własne regulaminy. Inaczej mówiąc, każda może mieć inne procedury reklamacyjne. Jeżeli nie chcesz, by Twoja reklamacja i żądanie rekompensaty zostały uznane za bezzasadne z powodów formalnych (np. przekroczenia terminu złożenia dokumentów), wczytaj się w regulamin zamieszczony na stronie internetowej kuriera lub skontaktuj się z jego przedstawicielem telefonicznie.

Przykładowo osoby składające niepełną reklamację w Europaczce zostaną o tym poinformowane. Na jej uzupełnienie mają 1 miesiąc. Firma następnie informuje klientów o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji. W pierwszym przypadku odszkodowanie jest wypłacane na podstawie noty obciążeniowej.

Uszkodzona paczka – czy można tego uniknąć?

Brokerzy i firmy kurierskie wymagają od każdego, kto nadaje przesyłki zagraniczne, by prawidłowo przygotował i zabezpieczył paczkę. Podstawą jest, by karton nie przekraczał maksymalnych, dozwolonych wymiarów. Musi on też być czysty i mocny – powinien być dostosowany do wagi towarów, jakie się w nim znajdą. By zminimalizować ryzyko uszkodzenia produktów znajdujących się w kartonie, nadawcom przesyłek zaleca się korzystanie z wypełniaczy. Prawidłowo zabezpieczona paczka jest też dokładnie obklejona taśmą samoprzylepną.

Jednym ze sposobów, by do adresata nie dotarła uszkodzona paczka, jest również prawidłowe oznakowanie kartonu. Najczęściej nadawca ma obowiązek umieszczenia na nim specjalnej etykiety (dzięki niej nie musi dodatkowo umieszczać danych nadawcy i odbiorcy na opakowaniu).

Uszkodzona przesyłka kurierska a ubezpieczenie

Często nadajesz paczki do Niemiec i zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, by nie zostały one uszkodzone podczas transportu? Pamiętaj o dodatkowym ubezpieczeniu. Jako broker kurierski ubezpieczamy każdą paczkę do równowartości kwoty 500 euro (wraz z kosztami transportu).

Ubezpieczenie to jednak nie wszystko – uwagę warto zwrócić również na jego sumę. Im jest ona wyższa, tym lepiej. Jest to szczególnie ważne, jeżeli nadajesz wartościowe przesyłki międzynarodowe.

Szukasz sprawdzonego kuriera? Nasza oferta to tanie przesyłki zagraniczne.